Pressrelease av rödvinet Ruby Zin på Brazzerie Le Rouge 2014-01-15

Återigen som ersättare för Bitte Assarmo, var jag på en pressrelease av rödvinet ”Ruby Zin” som är designat av Laila Bagge Wahlgren. Det är en 3 månader lång lansering av denna produkt vars namn är den första delen av de 2 druvsorterna Ruby Cabernet och Zinfandel. Så här ser produkten ut i bag in box: ruby1

Det unika med denna produkt är, att man man har reducerat halterna av histamin och garvsyror (tanniner), vilket gör att de personer som normalt inte tål rödvin p.g.a dessa 2 ämnen, kan få möjlighet att göra det.

Ruby Zin är på 3 liter, alkoholhalt på 13 %, artikelnummer 76680, kostar 239 kronor för en bag in box på 3 liter och går att beställa från Systembolaget, eller på www.systembolaget.se

Man har gjort en undersökning i Sverige av 500 slumpvisa personer och det visade sig att 15 % av svenska kvinnor upplevde allergiska besvär i samband med rödvin. Även män får också allergiska besvär, men till mindre andel. De allergiska besvären var rödflammighet på halsen, huvudvärk och halsbränna.

Här har vi Laila Bagge Wahlgren som har designat denna bag in box:bagge

Smakmässigt är Rudy Zin mild att dricka, främst p.g.a de reducerande mängden av garvsyra (tanniner) som ger annars den sträva smaken:

Skål!

Christian Moberg är produktchef hos Vinunic, men tyvärr blev det ingen bild på honom. Han berättade att Ruby Zin är ett rödvin från Californien och har en blandning av två druvsorter: Ruby Cabernet och Zinfandel. Docent Ulf Bengtsson och vuxenallergolog från Sahlgrenska akademin föreläste om innebörden av Histamin och garvsyra (tannin):ruby3

Det är histaminet i rödvin som gör att man kan få allergiska besvär i form av utslag, huvudvärk, täppt näsa, rinnande ögon, andnöd, magproblem (då man har brist på histamin-nedbrytande enzymer i magen) och halsbränna. Histamin finns även i mat, men i kombinationen mat och rödvin, så kan det bli en ”cocktailefftekt”
även kallat ”1+1 = 3”, vilket ger en värre effekt av allergin.

Histaminrik mat kan vara förutom vin: aromatiska ostar, tonfisk (makrill), korv och pizza. Den värsta varianten kan vara ”en pizza med
extra allt på”. Det finns mycket histamin i lagrad mat och i druvor, finns histaminet i druvskalen.

När det gäller tonfisk (makrill), så finns det inte histamin när den är nyöppnad och kall, utan det bildas histamin i rumstemperatur och i kontakt med luft under lång tid. Värsting på buffén är tonfisken som har legat framme länge.

Så här ser kemikalien för histamin ut, vars summaformel är C5H9N3 :kemi

Det finns mest histamin i rödvin, mindre i rosévin och minst i vitt vin, men i vitt vin finns det mest sulfiter. För att reducera histaminhalterna i Ruby Zin, har man tillsatt bentonit för att binda histaminet, för att sedan filtrera bort det. Halterna av histamin i vanligt rödvin är på 5 – 10 mg/l, medan i Ruby Zin är histaminhalten <1 mg/l.

Garvsyra (tanninerna), pratades inte så mycket på pressreleasen, men i vanligt rödvin är halten av garvsyra 2,5 – 4 g/l, medan i Ruby Zin, ligger garvsyrehalten på <1,9 g/l. Mer information om allergier i mat finns på www.fffa.se.

Förekomst av garvsyra finns i:ruby4
Ek finns med då vin lagras i ekfat
Hälsningar
Andreas Bark